Elérhetőségeink

Központi e-mail: isi@janus-pecs.edu.hu
Központi telefon: (72) 513-720
Központi fax: (72) 516-339

További elérhetőségeink >

Kiemelt híreink

Iskola adatai

Név: Pécsi Janus Pannonius Gimnázium
OM: 027407
Cím: 7621 Pécs, Mária utca 2-4.

Központi e-mail: isi@janus-pecs.edu.hu
Központi telefon: (72) 513-720
Központi fax: (72) 516-339

Fenntartó adatai

Név: Pécsi Tankerületi Központ
Cím: 7621 Pécs, Színház tér 2.
Igazgató: Páva Péter

Adó 1% - alapítványaink

Janus Pannonius Alapítvány
Számlaszám:
Kereskedelmi és Hitel Bank 10402427-24213749
Adószám: 19033888-1-02

Az alapítvány célja:
Az iskola színvonalasabb oktató-nevelő munkájához szükséges személyi-tárgyi feltételek alakítása, javítása, megteremtése

IBAN: HU84 1040 2427 2421 3749 0000 0000
BIC: OKHBHUHB
Bank: K&H Bank Zrt. 242 Pécs


Janus Pannonius Idegennyelvi Alapítvány

Számlaszám: OTP Bank Rt. 11731001-20119980

Az alapítvány célja:

  • tanulók és tanárok nyelvtudasának bővítésére szervezett tanfolyami költségekhez hozzájárulás
  • külföldi ösztöndíjak költségeihez hozzájárulás iskolai tanulócsoportok cserekapcsolatainak támogatása
  • választható idegen nyelv oktatási feltételinek javítása (könyv, folyóirat, magnószalagok, stb. beszerzése)


Névadónk

A Janus Pannonius Gimnázium jogelődjét a Pius Gimnáziumot gr. Zichy Gyula alapította 1912-ben. A második világháborút követően, 1948-ban a gimnázium állami tulajdonba került. A gimnázium felvette az egykori humanista költő, pécsi püspök, Janus Pannonius nevét. 1950 nyarán költözött át a gimnázium az 1896-ban épült több, mint száz éves épületbe, melyben korábban is különböző iskolák működtek.

Tüskés Tibor

Tüskés Tibor (Szántód, 1930 - Pécs, 2009)

József Attila-díjas író, irodalomtörténész, szerkesztő, tanár, kritikus, könyvtáros, számos egyéb irodalmi és művészeti díj, kitüntetés birtokosa.  Pécs irodalmi életének aktív résztvevője, szervezője és hű krónikása. A Jelenkor szerkesztője 1959 és 1964 között. Termékeny író, aki több mint 70 önálló kötetet, számtalan tanulmányt és egyéb írást hagyott az utókorra.  A szülőföld szeretete fontos szerepet kapott írásaiban. Irodalomtörténeti munkássága igen jelentős. Számos monográfiát írt, vers- és novellaelemzései a mai napig nagy segítséget nyújtanak a középiskolai tanulmányok során.

A Janus Pannonius Gimnázium magyartanára volt 1953 és 1973 között.

Tiszteletére halálának 10. évfordulóján iskolánkban emléktáblát avattunk.

Bécsi tanulmányi kirándulás

2025.10.09 | Iskolai rendezvény

 A németet első idegen nyelvként tanuló kilencedikes diákokat kerestünk meg a tavalyi évben azzal a lehetőséggel, hogy utazzanak Bécsbe, ismerkedjenek a közeli osztrák főváros hangulatával, kultúrájával, illetve gyakorolják a németet autentikus környezetben. Egy húszfős, lelkes csapat verődött össze, akikkel szeptember 29. és október 3. között öt csodás napot töltöttünk Bécsben.

Bár az utazás hosszú volt, mégis izgatottan szálltunk le a Wien Hauptbahnhof állomás peronján. Elfoglaltuk a belvárosban fekvő ifjúsági szállást, majd nyakunkba vettük a várost. A Maria Theresia Platz, a Heldenplatz és a Hofburg mind olyan helyszínek voltak, ahová a hét folyamán később többször is visszatértünk. Elsétáltunk egészen a Stephansdomig, átélhettük az esti mise különleges hangulatát. A helyszíneken a diákok röviden bemutatták német nyelven is a látnivalókat.

Az első teljes Bécsben töltött napunkat a Kunsthistorisches Museumban (művészettörténeti múzeum) kezdtük. A világszínvonalú tárlat reneszánsz és barokk termeit néztük meg, előtte pedig ennek a két stílusirányzatnak a jellemzőit elevenítettük fel németül és magyarul is. Nagy élmény volt olyan művészek képeit eredetiben megcsodálni, mint Bruegel, Rembrandt, Vermeer, Rubens, Caravaggio, Tiziano és Raffaello. A tömény kultúra után a csoport a bécsi Naschmarkton járta végig az illatos fűszereket, friss gyümölcsöket, zöldségeket, kézműves tésztákat, édességet, hús- és sajtárut és sok más egyebet is árusító standokat, többen komoly csokoládékészletet is felhalmoztak. Majd a Karlskirchéhez (Károly-templom) sétáltunk, és megnéztük a tipikus barokk templombelsőt, a templomerkélyt és a különleges orgonát is. A mozgalmas nap végén a szálló közösségi helyiségében osztottuk meg a tapasztalatainkat egymással.

A harmadik napot a Hundertwasser-ház megtekintésével indítottuk, majd a ház névadójának/tervezőjének élettörténetét, munkásságát is alaposabban megismerhettük a KunstHaus Wien kiállításán. Az ebédszünet után metróval jutottunk el Schönbrunn kastélyába, ahol a Habsburg-uralkodók mindennapjait ismerhettük meg, és gyönyörködhettünk a pompás francia kert szépségeiben, bár itt azért már megéreztük a hidegfront által hozott sarkvidéki levegőt.

A negyedik nap újra a Habsburg-család, különösen pedig Erzsébet császárné és királyné, becenevén Sissi életébe, az udvari élet nehézségeibe nyerhettünk bepillantást a Hofburg kiállításán. Majd egy kis szünet után átsétáltunk a Naturhistorisches Museum (természettudományi múzeum) épületéhez. Az itt kiállított kincsek felfedezésére két és fél óra is kevésnek bizonyult, annyira sok volt az állat- és növényvilághoz kötődő interaktív feladat, játék, érdekes információ. Az estét újra egy közös megbeszélés zárta.

  A pénteki nap már a hazaútra való készülődés jegyében telt. Délelőtt tettünk egy sétát a Mariahilfer Straßén, Bécs talán leghíresebb bevásárlóutcáján. Itt a diákok maguk fedezhették fel a kisebb-nagyobb üzleteket, beszerezhették a családnak és barátoknak szánt ajándékokat. Dél körül hagytuk el a szállást, és indultunk újra a bécsi főpályaudvarra, majd Budapestről Pécsre.  

 Összességében nagyon tartalmas öt napot tölthettünk az osztrák fővárosban. Egy kicsit belekóstolhattunk Bécs belvárosának mindennapjaiba, helyismeretet szereztünk, sokat tanultunk kultúráról, együttélésről, a német nyelv szépségeiről. Álljon itt néhány résztvevő diák beszámolója is:

„Nagyon kellemes és informatív öt napot töltöttünk Bécsben. Meglátogattunk számos múzeumot és látnivalót, köztük a Schönbrunn kastélyt, a Stefansdom-ot és a Karlskirche-t. Volt bőven alkalmunk a nyelv gyakorlására , s bár mondták nekünk a tanárnők hogy próbáljunk minél többet németül beszélni, sosem éreztük úgy hogy nyomás alatt lennénk. Sok szabadidőt is kaptunk, de így sem volt olyan nap, hogy ne használtuk volna ki hasznosan a rendelkezésünkre álló időt. Egy nagyon szép élménnyel lettünk gazdagabbak.”

(Nagy Gergely, 10. A)

„Nekem a programok közül  legjobban talán a Kunsthistorisches Museum tetszett. Rengeteg csodás képet láttunk, és én itt szerintem napokat el tudnék tölteni. A schönbrunni kastély és a kertje is gyönyörű volt, és érdekes volt egy kis bepillantást nyerni Sissi mindennapjaiba itt és a Sissi Museumban.  Ezeken kívül még egy jó élmény volt számomra, amikor betévedtünk egy kisebb könyvesboltba, és tudtunk az eladó nénivel beszélgetni.”

(Balázs Dóra, 10. D)

„Személy szerint nagyon jól éreztem magam a kiránduláson, rengeteg híres épületet, múzeumot nézhettünk meg, köztük a schönbrunni kastélyt is, ami kifejezetten tetszett. A Hundertwasser-ház megtekintése nagy álmom volt, mivel kisebb koromban lefestettem ezt az épületet, és hatalmas élmény volt élőben is látni. A Kunsthistorisches Museum szintén nagyon érdekes volt. A szálláson bőséges, finom reggelit kaptunk. Köszönjük szépen a lehetőséget és a sok élményt! ❤️” 

(Petik Dóra, 10. A)

„Ez az utazás volt életem egyik leggyönyörűbb élménye. Eljuthattam Európa egyik legszebb városába, megismerhettem egy új kultúrát. Láttam gótikus épületet, festményeket, régiségeket, meseszép tájakat. Tetszett a város szépsége, történelmi hangulata, az emberek figyelmessége, kedvessége. Tudtam használni a nyelvet is, ez rendkívül jó érzéssel töltött el.”

(Tóth Barbara, 10. B)

Bízunk benne, hogy a mostani 9. évfolyamon is lesznek érdeklődő diákok, így a következő tanévben is folytatódhat az utazás!

Gilincsek Tímea és

Kádár Edit

 

Megosztás a Facebookon

2025 november

hét ked sze csü pén szo vas
1
2
3
  • 7.D - Pécsi Püspökség (Nemzeti Emlékezetpedagógiai Program)
  • Négyosztályos felvételi előkészítő
4
  • MEGTEKINTÉS: közép- és emelt szintű dolgozatok
  • Fejér Lipót Matematikaverseny
  • Megyei matematikaverseny
  • Fogadóóra (7-12. évf.)
5
  • Megyei verseny (angol, német)
6
  • 9.C - Siklósi vár (Nemzeti Emlékezetpedagógiai Program)
  • Emelt szintű szóbeli vizsgák
7
  • Emelt szintű szóbeli vizsgák
  • 7.C - Szigetvári vár (Nemzeti Emlékezetpedagógiai Program)
  • Fejér Lipót Matematikaverseny feladatainak javítása
  • Hatosztályos felvételi előkészítő
8
  • Emelt szintű szóbeli vizsgák
9
  • Emelt szintű szóbeli vizsgák
10
  • Emelt szintű szóbeli vizsgák
  • Négyosztályos felvételi előkészítő
11
12
13
14
  • Továbbtanulási börze
  • Hatosztályos felvételi előkészítő
15
16
17
  • Angol és német megyei verseny eredményhirdetése
  • Négyosztályos felvételi előkészítő
  • Matematika megyei verseny eredményhirdetése
18
  • 8.D - Siklósi vár (Nemzeti Emlékezetpedagógiai Program)
  • Középszintű szóbeli vizsgák
19
  • Középszintű szóbeli vizsgák
  • 11.C - Szigetvári vár (Nemzeti Emlékezetpedagógiai Program)
20
21
  • Hatosztályos felvételi előkészítő
  • Operakaland! Mozart: A varázsfuvola
22
23
24
  • Négyosztályos felvételi előkészítő
  • Online igazgatói tájékoztató a hatosztályos képzésről
25
  • Fejér Lipót Matematikaverseny eredményhirdetése
26
  • 12. B Paks erőmű látogatás
27
  • 11.D - Pécsi Püspökség (Nemzeti Emlékezetpedagógiai Program)
  • 11.B európai uniós ismeretek (Europe Direct előadás)
28
  • Janus Night
  • Hatosztályos felvételi előkészítő
29
30
  • Ifjúsági Találkozó (Flossenbürg)