Molnár Eszter tanárnő, iskolánk angoltanára 2024. június 1. és július 6. között tanulmányúton vett részt az Amerikai Egyesült Államokban, ahol egyedülálló tapasztalatokkal gazdagodott.
Suba Udesanak wewa (mondják Sri Lankán), শুভ সকাল Shuvo Sokal (mondják Bangladeshben) vagy Salamat Sambut (mondják a bruneiek), vagy Goeie Morge hangzik a reggeli köszöntés Botswanaban.
Öt hét alatt, 24000 km megtett út levegőben és országúton, 9 repülőtér összesen közel 40 óra repülési idő, 6 illetve 9 óra időeltolódás, 10 amerikai nagyváros, 2 nemzeti park, megszámlálhatatlan szelíd és már-már szemtelen vörös- és szürkemókus, őzek, szarvasok, sirályok, kígyók, skorpiók, pókok, „ugráló” kaktuszok kelettől-nyugatig és északtól-délig az USA-ban.
A világ 20 országából 20 középiskolai angoltanár dolgozott 5 héten át a SUSI – Study of the United States Institute for Secondary Educators programban, hogy különböző érdeklődési körük és tudásuk alapján megismerkedjenek az Egyesült Államok történelmével, kultúrájával és oktatási struktúrájával, valamint társadalmi tagozódásával.
A program a US Department of State és a Bureau of Educational and Cultural Affairs támogatásával valósult meg, és hatalmas megtiszteltetés volt számomra, hogy a Magyar-Amerikai Fulbright Bizottság pályázatán keresztül lehetőséget kaptam a részvételre.
A tanulmányút során nemcsak az Egyesült Államok kultúráját és történelmét ismertem meg közelebbről, hanem lehetőséget kaptam arra is, hogy más nemzetek oktatási rendszereit és pedagógiai módszereit is tanulmányozzam. Az Amherst (Massachusetts) városában töltött három hét alatt az amerikai történelem és társadalom különböző aspektusairól hallhattunk előadásokat, beleértve az indiánokkal folytatott háborúkat, a rabszolgaság történetét, a polgárjogi mozgalmakat és a nők helyzetének alakulását az évtizedek során. Emellett az önkéntesség jelentőségét is megtapasztalhattuk az amerikai mindennapokban, valamint középiskolai tanórákon hospitálhattunk, ahol betekintést nyerhettünk a helyi diákok életébe.
A program későbbi szakaszaiban Bostonban, New Yorkban, Arizonában és Washington D.C.-ben is jártunk, ahol számos kulturális és történelmi látnivalót tekintettünk meg. Különösen emlékezetes volt számomra az arizóniai Grand Canyon látogatása, valamint a mexikói határnál tett terepszemle, ahol a bevándorláspolitikáról és a vízhiány okozta kihívásokról hallhattunk. A washingtoni program pedig a Függetlenség napján ért véget, amikor az ország legfontosabb ünnepén közösen ünnepelhettünk az amerikaiakkal.
Ezt a tanulmányutat nemcsak szakmailag tartom rendkívül értékesnek, hanem azért is, mert olyan kapcsolatokra tettem szert, amelyek révén a világ különböző pontjairól érkező kollégákkal cserélhettünk tapasztalatokat és velük együtt új pedagógiai módszerekbe nyertünk betekintést. Az iskolakezdéssel együtt fontos számomra, hogy az amerikai tanulmányút során megszerzett tudást és élményeket, megoszthassam diákjaimmal és kollégáimmal az iskolában. A továbbtanulás előtt álló diákjaim számára tervezek heti rendszerességgel angol nyelvű szakköri órákat, ahol kötetlen formában ismerkedhetnek meg az Egyesült Államok kultúrájával és történelmével.
Hálás vagyok az iskolámnak, diákjaimnak és kollégáimnak, akik támogattak és inspiráltak ezen az úton, amely mindannyiunk számára értékes tapasztalatokkal gazdagított.